Pierwsze dni w przedszkolu

W przedszkolu spotykają się dzieci w różnym wieku i o różnych potrzebach. Wyprawka dla przedszkolaka, który ma 3 latka, będzie się więc różniła od wyprawki dla starszaka, tak samo jak wyprawka dla starszaka różni się od tej, jaką przygotowujemy dla ucznia zerówki. Wynika to z różnic między zajęciami, jakie odbywają się w różnych grupach. Warto zatem zorientować się w wymaganiach placówki, do której zapisaliśmy naszego malca, by nie zaopatrzyć go w całkowicie zbędne na danym etapie edukacji przyrządy.

Wyprawka do przedszkola zawiera ubranka, kapcie, przybory toaletowe, artykuły papiernicze, a często też pościel. 

W wyprawce przedszkolaka nie może zabraknąć:

  • ubranek i bielizny na zmianę – w zależności od możliwości lokalowych, będą one w szafce w szatni albo w innym miejscu. Możesz przygotować zapas awaryjny np. na tydzień – pięć par spodni, pięć bluzek, majtek i skarpetek
  • kapci – w przedszkolach zazwyczaj jest ciepło, nie wybieraj mocno zabudowanych butów, ocieplanych w środku itp. Dobrze sprawdzają się buty na zmianę przypominające sandałki, oczywiście najlepiej ze sztywną piętą
  • piżamki – w pierwszej grupie dzieci leżakują, w kolejnych zazwyczaj już nie ma regularnego spania
  • szczoteczki, pasty i kubka do mycia zębów
  • szczotki lub grzebienia do włosów

Wszystkie rzeczy muszą być podpisane. Można zrobić to na wiele sposobów: wykorzystując gotowe miejsca na ubrankach, korzystając z naprasowanek, czy – po prostu – podpisując rzeczy markerem, np. na metkach. Dobrze jest, aby dziecko uczestniczyło w procesie kompletowania wyprawki. Wybierało rzeczy, które się w niej znajdą, wiedziało, jak wyglądało jego rzeczy – podpisy mają pomóc dorosłym, dziecko powinno wiedzieć, co ma w przedszkolnym worku. Wspólne kompletowanie wyprawki może być też częścią przedszkolnej adaptacji – już samo wybieranie rzeczy czyni przedszkole czymś ważnym, dzieci nie będą mogły doczekać się, aby do niego pójść i wykorzystać rzeczy, które same wybrały.

Im młodsze dziecko idzie do przedszkola, tym więcej punktów w tej kategorii. Dla komfortu malucha lepiej być przygotowanym na wszystko

• buty na zmianę – powinny być wygodne i bezproblemowe podczas zakładania. Antypoślizgowa podeszwa jest mile widziana. Lepiej sprawdzają się kapcie na rzepy, napy lub wsuwane od tych wiązanych (rozwiązane sznurówki podczas zabawy, to ryzykowny „dodatek”);

• zapasowa bielizna – wpadki i przypadki w tym wieku są naturalne, mogą przytrafić się nawet dziecku, które z pieluchą pożegnało się już dawno temu. Dlatego też w szafce przedszkolnej zostawiamy dodatkowe majteczki w wodoodpornym worku;

• ubranie na zmianę – zapasowe skarpety, koszulka i spodenki przydadzą się na pewno. Dzieci spotykają nagminnie przeróżne nieszczęścia: wylany kompot, zbyt energiczne mycie rąk, spotkanie z mokrą trawą lub farby, które nie chciały zostać w palecie. Łatwiej będzie poradzić sobie z takim zajściem, jeżeli w szafce będą czekały ciuchy na przebranie;

• strój na gimnastykę – z tym bywa różnie, w jednych przedszkolach jest potrzebny w innych nie. Jeżeli jest to obowiązuje klasyka: spodenki i biała koszulka;

• zestaw na niepogodę – niesłychanie ważne jest by przedszkolaki wychodziły na dwór codziennie bez względu na pogodę. Oczywiście dziecko musi mieć ubranie dopasowane do aury. Warto więc by w szatni zawsze znajdowały się kalosze (zimą śniegowce), wodoodporne spodnie, kurtka przeciwdeszczowa (zimą w wersji ocieplanej), czapka i rękawiczki.

Co potrzebne do przedszkola dla 3 latka? Przede wszystkim ubrania na zmianę. Maluchom mogą zdarzać się różne „wpadki”, często też zalewają się – czy to podczas obiadu, czy podczas malowania farbami.

Wyprawka sześciolatka do przedszkola

Do przedszkolnej zerówki chodzą starszaki, które spędzają dni nie tylko na zabawie, ale i na nauce. Uzupełniają ćwiczenie, ale także uczą się dbania o swoje rzeczy, pilnowania ich, odkładania na miejsce. Dlatego też najczęściej nie korzystają ze wspólnych rzeczy (kredek, flamastrów itp,), ale z własnych. Sześciolatki potrzebują materiałów plastycznych takich jak:

  • kredki ołówkowe i świecowe
  • farby plakatowe i akwarelowe
  • pędzle
  • blok techniczny i blok rysunkowy (z białymi i kolorowowymi kartkami)
  • zeszyt papierów kolorowych
  • nożyczki, gumkę i temperówkę (z pojemnikiem na odpady)
  • piórnik

Jeżeli nie jesteście pewni, co powinno znaleźć się w wyprawce do przedszkola, warto skonsultować się z placówką. Nawet jeżeli teoretycznie przedszkole państwowe powinno zapewnić dziecku wszystko co niezbędne do nauki i zabawy, to praktyka wygląda nieco inaczej. Częstą formą partycypacji w tym zadaniu rodziców jest składka na tzw. wyprawkę plastyczną. Pani zbiera od grupy ustaloną kwotę, a następnie wyposaża dzieci w niezbędne akcesoria, takie jak: kredki, farby, plasteliny, bibuły, kleje, kartony itp. Dość powszechne jest też przynoszenie przez rodziców ręczników papierowych, papieru toaletowego, chusteczek, papieru do drukarki lub uiszczanie niewielkich opłat na ten cel. Jednak na liście rzeczy potrzebnych do przedszkola zawsze pojawia kilka takich, które kupić trzeba bez względu na to jak dobrze przedszkole jest zaopatrzone.

Wyprawka dla przedszkolaka – czego nie może w niej zabraknąć?

 Plecak

Pierwszym przedmiotem, który powinien znaleźć się na liście wyprawkowej do przedszkola jest oczywiście plecaczek. Plecak do przedszkola różni się od szkolnego przede wszystkim rozmiarem. Po pierwsze dlatego, że maluch nie musi zabierać ze sobą tak dużo rzeczy jak uczeń. Przybory niezbędne do zajęć przynosi się na początku roku szkolnego, po czym są one przechowywane w przedszkolu. Wystarczy zatem, że do plecaczka zmieszczą się kapcie i bielizna na przebranie. Po drugie smykowi będzie po prostu wygodniej nosić na plecach mniejszy ciężar.

 Starszak najprawdopodobniej chętniej sięgnie po plecak z bohaterami ulubionych bajek. Ich wybór jest ogromny. Niezależnie od tego, czy idolką naszego malca jest Elza, czy Marinette z popularnej serii kreskówek Miraculous, znalezienie plecaczka ozdobionego ulubionym motywem nie powinno być problemem. Takie plecaki z reguły są nieco pojemniejsze od plecaków-maskotek, mogą się więc przydać także na późniejszych etapach nauki, np. podczas wycieczek szkolnych.

 Buty na zmianę

 Nie ma zabawy na dywanie bez obuwia zmiennego. Kapcie to kolejny obowiązkowy punkt na liście wyprawki dla przedszkolaka. Wygodne, dopasowane do rozmiaru stopy obuwie zwiększa komfort podczas zabaw i zabezpiecza nóżki przed urazami. Wybór kapci także podyktowany jest wiekiem malca. Te dla najmłodszych smyków, podobnie jak kapcie chłopięce RenBut, powinny mieć delikatnie podwyższony zapiętek, który zapobiega wadliwemu ustawieniu stopy. Starszakowi za kapcie do przedszkola mogą już jednak służyć przewiewne tenisówki lub w przypadku dziewczynek – balerinki.

 Worek

 Worek na sznurkach lub ze sznurkiem jest praktycznym dodatkiem do plecaka. Dziecko zaniesie w nim do przedszkola np. koszulkę i spodenki do ćwiczeń. Przyda się także do noszenia kostiumu kąpielowego, czepka i ręcznika, gdy dziecko w ramach zajęć przedszkolnych chodzi na basen.

 Artykuły higieniczne

W przedszkolu obowiązkowo potrzebna będzie też szczoteczka do zębów oraz pasta. Jeśli przedszkole nie zapewnia dzieciom artykułów higienicznych, przyda się także kubeczek do płukania zębów oraz papierowy lub tradycyjny ręcznik do rąk, w zależności od otrzymanych wytycznych.

 Tym, co różni wyprawkę maluszka od starszaka, są wilgotne chusteczki. Małe dzieci brudzą się zdecydowanie częściej i prawie przy każdej okazji. Nawet jeśli na liście niezbędnych artykułów, jaką otrzymaliśmy, nie figurują chusteczki, warto spakować smykowi ich paczkę do plecaka, by w razie potrzeby były zawsze pod ręką – czy to podczas wycieczki, spacerku, czy w drodze do przedszkola.

 Piżamka

 Ubranie na zmianę, czyli majteczki, zapasowa bluzeczka, spodenki czy spódniczka, powinno się znaleźć w plecaku bądź szafce każdego przedszkolaka. Wszak w przedszkolu przygód jest wiele i nigdy nie wiadomo, czy podczas którejś z nich nie zachlapie się ubranko naszego malca. Gdy dzieci mają jednak w planie dnia leżakowanie, przyda się także coś na przebranie. Może to być np. piżamka z motywem z kultowej animacji LEGO® Ninjago lub bohaterami bajki Pidżamersi,w zależności od tego, która bajka przedszkolaka interesuje. Nie tylko estetyka jest ważna podczas wyborze piżamki. Koniecznie zadbajmy również o to, by odzież była wykonana z naturalnych tkanin i nie miała żadnych guzików i zapięć utrudniających jej zakładanie.

 Komplet pościeli

 Nie wszystkie przedszkola zapewniają dzieciom pościel. Może okazać się, że będziemy musieli zaopatrzyć dziecko w komplet pościeli wraz z wsadem lub jedynie w same powłoczki, niekiedy wystarczy zaś sama poduszka i śpiworek. Jeśli okaże się, że do wyprawki należy dołączyć jedynie powłoczki, koniecznie upewnijmy się, że ich rozmiar odpowiada poduszce i kołderce, jakich maluch będzie używać w przedszkolu. Ważna jest również estetyka – maluch zapewne chętniej będzie leżakować w pościeli, którą zdobią wizerunki jego ulubionych zwierzątek lub podobizny kreskówkowych bohaterów; mogą to być np. znane maluchom z kreskówki Trolle lub dinozaury.   

 Kocyk

 Nawet jeśli w przedszkolu, do którego uczęszcza nasz maluch, nie praktykuje się drzemki przed obiadem, warto, aby dziecko miało swój kocyk. Niektóre placówki dysponują bowiem materacykami, na których dzieci mogą się położyć, gdy się gorzej poczują lub gdy przedszkole jest otwarte bardzo wcześnie i chcą dospać jeszcze przed śniadaniem. Wybór kocyka to mocno subiektywna kwestia, dobrze byłoby jednak, gdyby bez przeszkód mieścił się on w plecaczku i był ozdobiony uroczym, dziecięcym motywem, który będzie się podobać naszemu przedszkolakowi.

 Artykuły do zajęć plastycznych

Zajęcia plastyczne w przedszkolu bywają różne, wykorzystywane podczas nich materiały są zatem bardzo różnorodne. Na początek warto wyposażyć maluszka w kredki (najlepiej takie w grubej, drewnianej oprawie, dzięki której dziecku łatwiej będzie się nimi posługiwać), farby akwarelowe oraz plastelinę. Pozostałe materiały, takie jak bibuła, kolorowy papier czy glina, można dokupować stopniowo podczas trwania roku szkolnego.

Przedszkole https://www.piccolo.waw.pl/

Lista przyborów plastyczno-papierniczych jest zmienna i zależy od poszczególnych placówek. Zanim je wszystkie kupicie, warto zapytać wychowawczynię lub wychowawcę, co się przyda. Prawdopodobnie jednak te rzeczy znajdą się na liście:

  • tekturowa teczka A4 na gumkę lub segregator (na prace dziecka);
  • blok techniczny –​ biały i kolorowy;
  • blok rysunkowy –​ biały i kolorowy;
  • arkusz szarego papieru;
  • bibuła –​ 3-4 kolory;
  • klej w sztyfcie, klej szkolny (czasami typu vikol);
  • farby plakatowe i farby akwarelowe;
  • zestaw pędzli;
  • kredki ołówkowe;
  • kredki świecowe;
  • mazaki;
  • plastelina;
  • nożyczki;
  • piórnik;
  • papier typu ksero do wydrukowania różnych zadań czy kolorowanek.

Wyprawka przedszkolaka standardowo finansowana jest przez rodziców, jej elementy (np. materiały plastyczne) finansowana jest ze środków przedszkola lub Rady Rodziców. Wyjątkiem jest wyprawka sześciolatka do przedszkola – edukacja sześciolatków w przedszkolach jest obecnie bezpłatna. Oznacza to, że rodzice sześciolatków nie mają obowiązku kupowania za własne pieniądze materiałów plastycznych czy higienicznych. Ma to związek z subwencją oświatową, jaką od 2017 roku zostały objęte dzieci sześcioletnie. Rodzice sześciolatków zobowiązani są do opłacania wyżywienia, w pozostałych aspektach edukacja jest bezpłatna.

Gdy cała wyprawka do przedszkola jest już skompletowana, warto zadbać o jej podpisanie. W przedszkolu rzeczy gubią się same niechcący i przez przypadek w zupełnie niewyjaśnionych okolicznościach. Zdarza się, że dzieci mają identyczne akcesoria i wtedy o konflikt interesów nietrudno. By zapobiegać nieprzyjemnym sytuacjom, wszystkie elementy wyprawki należy podpisać. Dziś jest to banalnie łatwe. Nie trzeba znać się na hafcie ani opisywać ubrań i kubeczków flamastrem. Na rynku wiele jest firm, które oferują gotowe naszywki, „naprasowanki” i naklejki dostosowane do ubrań, butów, naczyń, książek i zeszytów. Wystarczy wybrać wzór, rodzaj, kolor i podać dane a kilka dni później odbierzemy praktyczne „wizytówki” do spersonalizowania całej wyprawki naszego przedszkolaka.

Przedszkola w Polsce

Pierwsze lata życia dziecka decydują o jego rozwoju i dalszych losach. Znacząca część możliwości intelektualnych człowieka kształtuje się w pierwszych latach życia. Większość wrodzonych predyspozycji rozwija się intensywnie w wieku przedszkolnym, dotyczy to także zdolności uczenia się. Działania edukacyjne, stymulowanie rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka przynoszą najlepsze rezultaty właśnie w okresie przedszkolnym. Jest to także najlepszy okres na zapobieganie ewentualnym trudnościom w nauce – niwelowanie dysharmonii rozwojowych, terapię zaburzeń, wyrównywanie zaniedbań środowiskowych. Umiejętności, które małe dzieci wynoszą z przedszkola, procentują w szkole lepszymi wynikami w nauce, a w dorosłym życiu lepszym funkcjonowaniem społecznym i zawodowym.

Zapewnienie lepszego dostępu najmłodszych dzieci do edukacji to najskuteczniejszy sposób na wyrównywanie szans edukacyjnych. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w edukację małych dzieci.

Termin przedszkole pojawił się po raz pierwszy w Polsce na tzw. Sejmie nauczycielskim w 1919 roku. Powołano wówczas sekcję wychowawczyń przedszkoli.

Nazwę przedszkole wprowadzono w Ustawie o ustroju szkolnictwa z 11 marca 1932 roku, ustalono także jego miejsce w ówczesnym systemie szkolnictwa.

Edukacja, obok środowiska rodzinnego, jest najważniejszym źródłem zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do pełnienia ról zawodowych i społecznych w dorosłym życiu. Z tego względu niezwykle istotne jest pokazanie sposobu funkcjonowania polskiego systemu edukacyjnego, osiągnięć polskich uczniów oraz organizacji pracy nauczycieli.

Do roku 2010 pieczę nad dziećmi poniżej 3 roku życia od strony instytucjonalnej sprawowały żłobki i oddziały żłobkowe. Niestety liczba żłobków w Polsce była zdecydowanie zbyt mała, gdyż dawała szansę korzystania z ich usług jedynie ok 3,0% populacji dzieci w wieku 0-3 lata w miastach i znikomemu odsetkowi populacji dzieci na wsi. Sytuację tę miało zmienić wprowadzenie nowych form opieki nad dziećmi w wieku żłobkowym, czyli klubów dziecięcych, opiekunów dziennych i niań. Niestety, choć pojawiło się dość dużo nowych placówek, to zazwyczaj dysponują one niewielką liczbą miejsc (16-17 miejsc) oraz mają w większości charakter niepubliczny. W konsekwencji w 2014 roku 4,7% populacji dzieci w wieku 0-3 lata mogło skorzystać z opieki we wskazanych placówkach, przy czym większość miejsc i tak została zapewniona przez żłobki (88,3% miejsc dostępnych w 2014 roku). Sytuacja taka, nawet po uwzględnieniu dużej rotacji dzieci w ciągu roku, skutkuje zarówno brakiem miejsc w żłobkach, wydłużonym okresem oczekiwania na przyjęcie dziecka, jak i przepełnieniem placówek.

Dostęp do opieki nad dziećmi i edukacji prezentuje się znacznie lepiej w przypadku przedszkoli. Współczynnik skolaryzacji, systematycznie rosnący od roku 2005, wyniósł w roku 2014 – 82,3%. Jednak, gdy weźmiemy pod uwagę miejsce zamieszkania, to okazuje się, że w miastach do przedszkoli uczęszcza zdecydowanie więcej dzieci niż na obszarach wiejskich, a dysproporcja ta, mimo ogólnego wzrostu wskaźnika, jest nadal znacząca (w roku 2014 w mieście wychowanie przedszkolne objęło 95,6% dzieci, zaś na wsi – 64,0%).

Sytuację na obszarach wiejskich tylko w niewielkim stopniu ratują istniejące przy szkołach podstawowych oddziały przedszkolne oraz zespoły i punkty przedszkolne.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *